ABC i nettverksbygging

Mange av oss føler oss litt ubekvemme når vi skal «tørrprate». Vi spør nettverksekspert Ivar Gaute Strøm om noen gode råd.

(Oppdatert versjon av artikkel i Merkur – Medlemsblad for Oslo Handelskammer fra 2011)
Ivar Gaute Strøm er tidligere leder for Business Network International, en stor nettverksarena internasjonalt og i Norge og arbeider i dag i Business Connect AS. – Nettverk blir bare mer og mer viktig. I noen bransjer er det helt avgjørende for å få suksess, sier han.
Ivar er også ettertraktet som foredragsholder om nettverk og nettverksbygging, han er foreleser på Høyskolen Kristiania i faget markedsføring og salgsledelse med fokus på nettverk. Han er opptatt av at den som ønsker å få maksimalt ut av nettverket sitt, må være bevisst og lære å være fokusert på hva du ønsker å få ut av det.

– Du må selv vurdere hva du ønsker ut av nettverkene du ønsker å bli en del av, sier han.

– Jeg har ofte poengtert at du kan dele inn nettverket ditt i flere kategorier. For eksempel kan du dele inn nettverket ditt i “Kunnskap”, “Støtte” og “Business”, og tenke nøye gjennom hva slags type nettverk som er viktigst der du er akkurat nå, og hvor du mangler mennesker for å fylle opp eventuelle tomrom.

Noe av det viktigste: Du må komme deg ut å treffe mennesker

– Nettverk er mennesker og relasjoner. Disse relasjonene må vedlikeholdes, og du må gi av deg selv for å få noe tilbake.  For å utvikle og bygge varige relasjoner er det viktig å møtes personlig innimellom. Det betyr ikke at sosiale medier ikke er viktig i en digital tid.

– De fleste sosiale medier handler mye om å informere om seg selv og oppdatere informasjonen. Det dreier seg om hva du vil andre skal vite om deg, og det kan være nyttig å lage seg en strategi for hvordan du ønsker at nettverket ditt skal oppfatte deg i alle medier. LinkedIn er det sosiale mediet som har mest fokus på business og er klart en viktig arena, og for mange kanskje særlig i forbindelse med et jobbytte. Twitter er i vinden og brukes flittig av mange, mens Facebook stadig blir mer ”stuerent” for bedrifter og får et stadig mer voksent forum enn det var i starten. Google + har spennende elementer, men fortsatt ikke så mange i Norge som bruker dette aktivt.

Han anbefaler alle å ha en plan før de går til en arena der det er mulig å knytte viktige kontakter.

– Vær forberedt. Tren på en bra presentasjon av deg selv og det du jobber med. Du bør ha med visittkort og utveksle dem med en hensikt. Vær imøtekommende og interessert. Og smil! Et smil er noe av det viktigste du kan gjøre for å få andre til å like deg.

Et bra håndtrykk er essensielt. Det å oppsøke de som er av interesse for deg, er viktig.

– Tren på åpne spørsmål for å få den andre til å snakke om seg selv. Spør om hvor de jobber, hva som er det mest spennende de gjør, hvordan det går i bransjen. I nettverk er det avgjørende at du forsøker å se etter muligheter for å gi av deg selv og hjelpe andre. Som oftest må du gi av seg selv først for å få senere.

Han minner om at relasjoner og nettverk tar tid, og at alle du møter har forskjellige personligheter som må møtes på forskjellige måter.

– Vedlikehold av nettverk er et omfattende og avgjørende element. Bestem deg for hvordan og hvor ofte du kontakter de som er i de forskjellige seksjonene av nettverket ditt. Deretter er det viktig å prioritere de som er viktige for deg – men også de som faktisk gir av seg selv tilbake.

De fleste sier man ikke skal blande business og pleasure, men hvorfor ikke? Vennene dine ønsker deg alt godt, og om de har forbindelser som kan være til hjelp for deg – hvorfor ikke booke en lunsj og se hvordan dere kan hjelpe hverandre?

– Bruk dine egne kontakter og se om noen har de riktige kontaktene du ønsker bransjer/områder som er spennende for deg. Jeg har mange ganger blitt overrasket over hvilke muligheter som faktisk er mer tilgjengelig enn det du først tenker.